Bel ons vandaag ~ 0624620941

Info voor expats

Home » Huurders » Info voor expats

Je bent in Nederland gearriveerd! Grote kans dat je er voor je huizen-zoektocht alleen voor staat.

Kies het juiste bemiddelingsbureau

Als je voor het eerst in Amsterdam bent, neem dan een woningbureau in de hand. De kans dat je in een of andere valkuil valt is dan een stuk kleiner. Een goed woningbureau kent de markt, de stad, de prijs-kwaliteit verhouding en is in staat te onderhandelen met eigenaren om voor jou een bevredigende deal te sluiten en te zorgen voor een goed huurcontract.

Ook moet een goed woningbureau er voor zorgen dat je niet in een illegale woning of woonsituatie terecht komt. Je weet het fantastische deals zijn meestal ‘te mooi om waar te zijn’. Er bestaan vele nare verhalen.

Het je aanmelden voor het zoeken van een een woning bij meerdere bureaus heeft weinig zin. De kans dat je dezelfde woningen door verschillende bureaus krijgt aangeboden is groot. Immers, de woning bureaus putten uitdezelfde ruif van aangeboden woningen via internet en via een onderling uitwisselingssysteem.. Het gaat meer om de rust en de begeleiding die je nodig hebt om een geschikte woning te vinden dan van alle kanten een overdosis aan woningen aangeboden te krijgen. Pas wanneer je echt ontevreden bent over het aantal woningen of over  het soort woning dat je wordt aangeboden dan raden we je aan een ander woning bureau in de hand te nemen.

Ons advies is: kies één woningbureau, laat hen al het zoekwerk doen, wees bereid om tijd te besteden aan vijf tot zeven bezichtigingen, wees bereid om snel te beslissen en binnen drie weken te verhuizen.

Welk woningbureau moet je kiezen?

Dat kan lastig zijn. Via internet bieden zo veel bureaus zich aan. Kies een bureau dat gespecialiseerd is in de huurmarkt voor expats, dat ervaring heeft met het bijstaan van buitenlandse werknemers van bedrijven. Er zijn makelaars die van alles wat doen. Dat zijn makelaars die voornamelijk voor Nederlanders werken en zich vooral bezig houden met de aan- en verkoop van woningen. Dat is een geheel andere markt, en deze makelaars zijn minder ervaren met de behoeften van expats die huurwoningen zoeken.

Een woningbureau dat zichzelf presenteert als ervaren moet een website hebben die ook in het Engels is. Het bureau moet alle documenten ook in het Engels hebben. Ook moeten er voldoende woningen via de website aangeboden worden en voldoende eigenaren vertegenwoordigen. Tot slot, een bureau moet duidelijk zijn over de kosten die het in rekening brengen.

De zoektocht

Prima. Je zoektocht is begonnen want je hebt een bemiddelingsbureau uitgekozen en je weet ongeveer welke huurprijs je kan betalen. Goed, maar je budget is nog maar het begin van de tocht. Nu moet je bepalen waar je wil wonen, in welk deel van de stad en wat voor specifieke eigenschappen de woning voor jou het liefst moet hebben:

Hoeveel slaapkamers heb je nodig, begane grond of niet, gemeubileerd, gestoffeerd of kaal, modern of meer klassiek, hoe ver van je werk, een berging en/of fietskelder, parkeergelegenheid,  heb je huisdieren, zelf je gas-water, elektriciteitsrekening betalen of niet, ben je bang voor muizen.

Het gaat er om, hoe specifieker je je wensen formuleert des te minder kans er is dat je woningen bezichtigt die niet aan je wensen voldoen. Dus hoe minder kans er is dat je je tijd verspilt. Neem de moeite en wees specifiek. Dit bespaart jou en ook ons veel tijd.

Wanneer je je hebt ingeschreven nemen wij contact met je op om je wensen te bespreken en het woningaanbod door te nemen. In overleg organiseren en plannen wij daarna een bezichtigings-route met voor jou geschikte woningen.

De kosten

Als je eenmaal een woning hebt gevonden dan moet je met aardig wat geld over de brug komen. Schrik niet, het totaal kan wel neerkomen op zo’n drie of vier maanden huur. Dat bedrag bestaat dan wel uit één of twee maanden borg. Dus die krijg je, wanneer je uit de woning vertrekt, aan het einde van de huurperiode, terug. De rest van het bedrag bestaat uit de eerste maand huur en de courtage voor het woningbureau dat voor je heeft gezocht. Soms, als het woningbureau niet echt voor je gezocht heeft, dan hoef je allen maar kosten voor het opmaken van het contract te betalen.

Mocht je nog geen bankrekening geopend hebben en nog onvoldoende geld op je rekening hebben staan dan is het een idee om je werkgever te vragen de kosten voor het zoeken van een woning te betalen, of de borg voor te schieten…..of misschien alle kosten te betalen.

Timing

Stel dat je per 1 november een appartement nodig hebt. Dit betekent dan dat je in de drie weken voor die datum de bezichtigingen moet laten plaatsvinden. Het heeft geen zin al in september te gaan zoeken als de aanvangsdatum pas in november is .

Een goed appartement is meestal net pas op de markt. Vaak bezichtig je appartementen die nog verhuurd zijn. Dan moet je door de rommel van de zittende bewoner heenkijken. Dat is soms lastig. Enige visie heb je dan wel nodig. Neem iemand mee tijdens de bezichtigingen die je hierbij kan ondersteunen.

Huurprijzen in Amsterdam

Alhoewel aan onderstaande bedragen geen garanties kunnen worden ontleend kunnen deze wel als richtlijn voor in Amsterdam geldende huurprijzen dienen.

• Studio: open kitchen, 40-55 m2
near Amsterdam centre: (+/-)EUR 900 – 1200
outskirts of city: (+/-) EUR 800 – 1000

• One-bedroom apartment: open/separate kitchen, 55-75 m2
near Amsterdam centre: (+/-) EUR 1200 – 1500
outskirts of city: (+/-) EUR 1000 – 1200

• Two-bedroom apartment: open/separate kitchen, 70-90 m2
near Amsterdam centre: (+/-) EUR 1400 – 1800
outskirts of city: (+/-) EUR 1200 – 1400

De onderhandelingen

Het beste is als je het woningbureau dat voor je heeft gezocht laat onderhandelen over de uiteindelijke huurprijs. Meestal zit er wat ruimte in de verhuurprijs die gevraagd wordt. Als er geen ruimte in de prijs meer zit vraag dan wat aanvullende zaken voor het appartement, zoals een extra lamp, een extra bed of gordijnen. Wat je ook onderhandeld en overeen komt, zet het in ieder geval op papier. Eén keer ingehuisd dan valt er weinig meer te onderhandelen.

Nadat de afspraken op papier staan,  lees het huurcontract goed na, doe een aanbetaling en vraag een reçu.

Het terug ontvangen van de waarborgsom

Dat is natuurlijk belangrijk voor je. Die waarborgsom is er niet voor niets. Zorg er voor dat je, tijdens de periode dat je in de woning woont, beschadigingen laat repareren en kleine reparaties laat uitvoeren en meld beschadigingen of  zaken die kapot zijn gegaan altijd schriftelijk aan de eigenaar. Mogelijk wil de eigenaar zelf eventuele reparaties ter hand nemen. Zorg er ook voor dat je je woning schoon houdt. Neem, als je er zelf geen tijd voor hebt, één keer per twee weken voor drie uur een werkster. Zo kom je aan het einde van de huur niet voor verrassingen te staan. Belangrijk is ook dat je aan het begin van de huur zo veel mogelijk laat vastleggen. Neem tijdens de incheck foto’s of laat foto’s nemen zodat welles nietes situaties aan het einde van de verhuur tot het minimum beperkt worden.

Vraag bij het controleren van de woning, als je vertrekt, of je verhuur bureau daarbij aanwezig kan zijn. Dan heb je iemand aan je zijde die jouw belangen behartigt en die alles op schrift stelt en laat ondertekenen door jou en de verhuurder. Bedenk wél dat, als er reparaties verricht moeten worden of als het appartement niet schoon is, die kosten dan van de waarborgsom afgetrokken zullen worden.

Als de waarborgsom niet snel wordt terug betaald ga er dan achter aan en laat het niet versloffen. Vraag desnoods je woning bureau hierin te bemiddelen. Zij kennen vaak de eigenaren. In het ergste geval moet je de waarborgsom via de rechter terugvorderen. Maar dit komt vrijwel nooit voor.